jansmitbroosz In opdracht van de Stichting Innovatie Jeugdzorg (Jong in de Buur, JIB) voert Broosz het komende jaar een onderzoek uit naar de stand van zaken rondom deze vernieuwing binnen de Jeugdzorg. Het onderzoek, dat op 1 september 2014 startte, loopt tot 1 december 2015 en wordt gefinancierd door de Bernard van Leer Foundation.

Aanleiding van het onderzoek
De afgelopen jaren is deze innovatie van zorg voor de jeugd flink op gang gekomen. Geïnspireerd door de vernieuwing die onder meer Buurtzorg Nederland realiseerde in de thuiszorg , zijn een aantal pioniers, zorg voor jeugd organisaties, het project Jong in de Buurt gestart. Initieel door de Associatie Jeugdzorg opgezet werd het project uitgevoerd door Stichting Innovatie Jeugdzorg, die hiervoor is opgericht. Een initiatief dat door velen overgenomen is en dit voorjaar afgerond is met een (inmiddels in herdruk zijnde) publicatie: ‘Zoete inval, dichte gordijnen, en buurtmoeders’.

Centraal in deze vernieuwing staat het versterken van de eigen kracht van jongeren en hun gezinnen en meer handelingsruimte voor de professionals. Met andere woorden, een ander zorg- en organisatieconcept. De ambitie van JIB is om de zorg voor de jeugd beter te realiseren. Lukt dat?

Een weerbarstige praktijk
Er liggen kansen voor een betekenisvolle vernieuwing, maar de transformatie is ook uiterst complex
en weerbarstig. Er is sprake van veel partijen in wijk- of buurtteams en een geheel nieuwe rol voor gemeenten. De beweging van oud organiseren naar nieuw organiseren, van top down aansturen naar ondersteunen van professionals, van aansturing via management naar bijvoorbeeld zelfsturende teams, is in soms lastig te realiseren, hoe betekenisvol en kansrijk die beweging ook is.

JIDB-17b Organisaties moeten zichzelf transformeren. Dat is iets heel anders, dan volstrekt opnieuw beginnen,
zoals Buurtzorg Nederland dat in de thuiszorg deed. Daarbij komt dat tijdens dit transformatieproces een geheel ander speelveld ontstaan is, waarin de gemeenten als nieuwe cruciale speler een centrale rol spelen. De Stichting Innovatie Jeugdzorg vindt het cruciaal dat dit leer- en innovatieproces
doorgaat en dat er een zo goed mogelijk beeld ontstaat van de factoren die bijdragen aan het
innovatieproces, of dat proces in de weg staan.

Onderzoeksvragen

• Worden door deze vernieuwing jonge risico kinderen eerder bereikt? Is de juiste zorg eerder beschikbaar? Lukt het om het informele netwerk om jongeren heen sneller en beter te activeren?
  • Lukt het, zoals bij Buurzorg Nederland, om professionals in teams en netwerken de regelruimte te geven die ze nodig hebben om zorg optimaal te laten zijn?
  • Welke werkzame factoren en contexten zijn in succesvolle praktijken relevant en met welke factoren dient rekening gehouden te worden om de vernieuwing door te zetten?
  • Welke lessen zijn te trekken uit de onderzochte praktijken voor de bij de zorg voor de jeugd betrokken partijen en in bredere zin voor het organiseren van zorg voor de jeugd in Nederland?

Communities of Practice en regionale focus
De aanpak van het onderzoek is vernieuwend. Zoals bij innovaties het geval is, spelen de pioniers en de ervaringen die zij opdoen een cruciale rol. Daarom zal veel kennis worden verzameld in leernetwerken, paneldiscussies en Communities of Practice die de SIJ heeft opgezet en gaat opzetten. Binnen het onderzoek zal verder de praktijk in 3 regio’s diepgaander worden onderzocht. Het is de bedoeling om de inzichten die ontstaan in de loop van het onderzoek ook tussentijds terug te koppelen. Het gehele proces zal worden afgerond met een congres eind 2015. Jan Smit van Broosz is gevraagd het onderzoeks- en ontwikkelingsproces als projectleider vorm te geven. Broosz houdt zich al jaren bezig met het begeleiden van organisaties bij de beweging naar Nieuw Organiseren.

Heeft u interesse of vragen?
of het secretariaat van de Associatie Jeugdzorg, Gerdi Meyknecht (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)
Gerrit Jan Hoogeland is als voorzitter van de Stichting Innovatie Jeugdzorg nauw betrokken bij het werk en de organisatie van Jong in de Buurt.

• Nieuwsbrief december 2017 +

171210 NB December

Lees hier de Nieuwsbrief december 2017, met nieuws en activiteiten van de Associatie voor Jeugd.

Klik hier voor de nieuwsbrief

• Werkagenda onderwijs-jeugd +

logojeugdonderwijs Sinds 2013 werken de PO-Raad, de VO-raad, de VNG, het Nederlands Jeugdinstituut en de ministeries OCW en VWS samen om

• Nieuwjaarsevent 2018: Ik word (20)18 +

171215 complete uitnodiging final 1 Jeugdzorg Nederland en de Associatie voor Jeugd nodigen u van harte uit voor het Nieuwjaarsevent 2018.

In 2017 stond de

• Jongerenorganisaties en Tweede Kamerleden komen samen +

“In de praktijk wordt er vooral veel over kinderen en jongeren gepraat, in plaats van met kinderen en jongeren. Dat

• Opgroeien naar volwassenheid... aflevering 'Zorg' +

171126 ingresprek Vijf jongeren uit de jeugdhulp zijn in gesprek met vijf jongeren die opgroeien vanuit een veilig en stabiel thuis.

• Altijd samen met de jongeren +

Onze initiatiefgroep ‘Altijd met de jongere’ bestaat uit 9 bestuurders en is ontstaan op het najaarscongres 2016 in Rotterdam.
    Toen zagen

• Workshop: Bejegening Jongeren +

o TEEN AND MOM TALKING facebook 1 Op basis van de trainingen ‘Mijn leven is jouw werk’ en ‘Bejegening is mensenwerk’

Datum: Vrijdag 8 december 2017
    Tijd:

• Video verslag 'Voor de Jeugddag 2017' +

vdjeugddag Verslag voor de Jeugddag 2017.

• Diversiteit als businesscase +

hghorasi Column door Gerdi Meyknecht

Op 5 oktober ontmoette een aantal leden van de Associatie voor Jeugd en de AssociatieKring

• Uitnodiging en Programma Ervaringsdeskundigen +